10  بهترین استراتژی آموزش زبان

10  بهترین استراتژی آموزش زبان

توسط : تیم محتوا
1,370

بهترین مربیان زبان به طور معمول به استراتژی های تدریس به شکلی خلاقانه و نوآورانه اعتقاد داشته و به آن عمل می کنند. آن‌ها دائماً استراتژی‌های جدید آموزش زبان را امتحان می‌کنند تا دانش‌آموزان خود را درگیر کنند و فعالیت‌های یادگیری زبان جدید و ابزارهای آموزشی را برای بهبود نتایج یادگیری آزمایش می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های دنیا در رشته روانشناسی

ابزارهای نرم افزار آموزش زبان

آنچه که روشن است اساتید و مربیان آموزش زبان می دانند که راه حل سریعی برای کمک به زبان آموزان وجود ندارد تا به تواند آنها را به سرعت به نتیجه نهایی و کسب مهارت برساند. در عوض، برخی از رویکردهای رایج آموزش زبان مبتنی بر شواهد وجود دارد که می تواند به ایجاد تفاوت کمک کند. از آنجایی که ابزارهای نرم ‌افزار آموزش زبان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به معلمان امکان می‌دهد از هر روش آموزشی که می‌خواهند استفاده کنند.

در اینجا 10 مورد از قابل توجه ترین رویکردهای آموزش زبان را خلاصه می کند. ما امیدواریم که آنها از مربیان زبان که به دنبال الهام بخشی برای بهبود عملکرد تدریس خود هستند، حمایت کنند. شایان ذکر است که هیچ یک از این رویکردها نباید "بهترین" در نظر گرفته شوند، زیرا هر کلاس زبان، مربی و دانش آموز متفاوت است.

10  بهترین استراتژی آموزش زبان

رویکردهای آموزشی استراتژی‌های جدید آموزش زبان

 در این پست استراتژی‌های جدید آموزش زبان، ما به این رویکردهای آموزشی عمدتاً از منظر آموزش سنتی کلاسی حضوری نگاه می‌کنیم، به‌جای اینکه همه جنبه‌ها و ویژگی‌های آموزش آنلاین زبان را در بر بگیرد. نحوه تبدیل شدن به معلم زبان به صورت آنلاین و اینکه کدام روش های آموزش زبان در هنگام آموزش آنلاین بهترین کار را دارند موضوعات جداگانه ای هستند که باید به آنها نیز پرداخت.

توصیه ما این است که مربیان باید روش‌های مختلف تدریس را امتحان کنند، آنها را با زمینه خاص خود تطبیق دهند و تأثیری که دارند را بررسی کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که این استراتژی‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی برای سازگاری با یادگیرندگان، زمینه‌ها و اهداف آموزشی مختلف تطبیق و ترکیب کرد. مؤثرترین رویکرد آموزش زبان اغلب ترکیبی از چندین استراتژی است که متناسب با نیازهای تک تک زبان آموزان است.

1-آموزش زبان ارتباطی (CLT)

این رویکرد استراتژی‌های جدید آموزش زبان احتمالاً در حال حاضر محبوب ترین مدل تدریس برای آموزش زبان انگلیسی در سطح جهان است. تا حدی به این دلیل که هدف آن قرار دادن دانش آموزان در موقعیت های مختلف زندگی واقعی است، به طوری که آنها می توانند یاد بگیرند که چگونه از مهارت های زبانی خود برای برقراری ارتباط در دنیای واقعی استفاده کنند. بنابراین، مربیان تمایل دارند به جای دقت، بر روانی ارتباطات تمرکز کنند و دروس بیشتر عملی هستند تا تئوری.

فعالیت‌های کلاسی تعاملی و مرتبط این رویکرد همراه با استفاده از منابع معتبر را مشخص می‌کند. معلمان تشویق می شوند تا فرصت بیشتری برای دادن و دریافت ارتباط معنادار تا حد امکان در اختیار دانش آموزان قرار دهند. استفاده از تجربه شخصی نیز در کلاس های درس CLT رایج است.

پیشنهاد مطالعه:دانشگاه‌ های ارزان دبی برای دانشجویان بین‌المللی

2-آموزش زبان مبتنی بر وظیفه (TBLT)

در این سبک از آموزش این است که بتوانند زبان آموزان مشتاق را با برنامه ای دقیق درگیر کرده و علاقه مند کند. زبان آموزان جهت تکمیل مهارت های زبانی خود از سه مرحله مفید آموزشی و متفاوت بهره می برند. 

برای مثال، ممکن است از دانش آموزان خواسته شود که در مورد یک موضوع مهم زیست محیطی ارائه دهند. برای تکمیل آن، آنها نیاز به خواندن / گوش دادن به مطالب منبع، انجام تحقیقات اینترنتی، و همچنین نوشتن و ارائه خود ارائه دارند. آنچه که روشن است در دوره های TBLT به جهت استفاده از استراتژی کنترل ماهیت پاسخ به کار برای دانش آموزان انگیزه ایجاد می شود.

3- یادگیری یکپارچه محتوا و زبان (CLIL)

رویکرد CLIL  به عنوان یکی از استراتژی‌های جدید آموزش زبان، صولاً شامل مطالعه یک موضوع (مثلاً زیست شناسی، علم یا تاریخ) و یادگیری یک زبان مانند انگلیسی به طور همزمان است، به طور مؤثر این دو موضوع را ادغام می کند.

نکته مهم این است که در این روش آموزش مطابق با درک موضوع برنامه ریزی خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید که ادغام واضح است و دانش آموزان درگیر هستند. با این حال، رویکرد CLIL فرصت های قابل توجهی را برای کار برون درسی ایجاد می کند. این یک روش موثر برای کسانی است که در طی دوره های آموزش زبان بی انگیزه شده اند و آن ها را مشتاق کرده و به مسیر آموزش باز می گرداند.

4- یادگیری زبان مشارکتی (CLL)

یادگیری مشارکتی زبان یا CLL بخشی از یک رویکرد آموزشی گسترده‌تر و استراتژی‌های جدید آموزش زبان است که به عنوان یادگیری مشارکتی یا اجتماعی (CL) شناخته می‌شود. CLL به دنبال استفاده حداکثری از فعالیت های مشارکتی شامل جفت ها و گروه های کوچک زبان آموزان در کلاس درس است. به این ترتیب، به جای معلم محوری، رویکردی برای آموزش زبان دانش آموز محور است.

در کلاس CLL، سعی بر آن است که زبان آموزان بتوانند فرصت های بیشتری را برای تعامل های اجتماعی داشته باشند. دانش آموزان باید وظایف خود را با تعامل بین خود و صحبت کردن / کار کردن با یکدیگر انجام دهند. نقش معلم این است که به عنوان تسهیل کننده و مشارکت کننده در وظایف یادگیری عمل کند.

10  بهترین استراتژی آموزش زبان

5- The Direct Method

هنگام استفاده از روش مستقیم آموزش زبان، تمام آموزش ها در زبان مقصد اتفاق می افتد و زبان آموز را مجبور می کند به آن زبان فکر و صحبت کند. زبان آموز با برنامه استراتژی‌های جدید آموزش زبان، اصلا از زبان مادری خود در کلاس استفاده نمی کند! 

در نتیجه، دانش‌آموزان مفاهیم کلیدی گرامر را با تمرین زبان و افزایش مواجهه با آن به کار می‌گیرند. استراتژی های به کار گرفته شده در این دوره ها شامل نوشتن و اصلاح نوشتاری زبان آموز، مکالمه، پرسش و پاسخ و خواندن با صدای بلند می شود.

6- Grammar-Translation 

در این دوره های آموزشی سنتی، برنامه بر پایه ترجمه زبان مادری زبان آموزان به زبان مقصد است که به طور معمول به صورت عکس نیز ارائه می شود. برای کسب موفقیت در این برنامه های آموزشی، زبان آموزان باید قواعد گرامری دقیق را به همراه واژگان بیاموزند.

این رویکرد دقت را به روانی ترجیح می دهد و به جای مهارت های گفتاری، به توسعه مهارت های خواندن و نوشتن کمک می کند. نقطه ضعف این رویکرد این است که دانش آموزان را با مهارت های ارتباطی خودجوش آماده نمی کند. بنابراین فعالیت‌های کلاس و استراتژی‌های جدید آموزش زبان معمولاً شامل تمرین‌های گرامر، تست‌های لغات و تشویق دانش‌آموزان به گنجاندن مفاهیم جدید دستور زبان در وظایف نوشتاری استاندارد می‌شود.

7- Audiolingualism

شنوایی زبان در پاسخ به برخی از مشکلات مرتبط با گرامر-ترجمه توسعه یافت. در نتیجه، کلاس‌ها معمولاً به زبان مقصد برگزار می‌شوند، زیرا این رویکرد عمداً به دنبال اولویت‌بندی مهارت‌های گفتاری و شنیداری است. فعالیت‌ها معمولاً شامل تکرار کلمات معلم (چه رو در رو یا از طریق هدفون در آزمایشگاه زبان) توسط دانش‌آموزان می‌شود تا زمانی که تلفظ و ریتم را درست انجام دهند. کار خوب توسط مربی پاداش می گیرد و اشتباهات به سرعت اصلاح می شوند.

پیشنهاد مطالعه:رشته های تحصیلی ارزان در اروپا

8- Total Physical Response

پاسخ فیزیکی کامل یا TPR روشی از استراتژی‌های جدید آموزش زبان است که در آن معلم اشیاء زبان را به عنوان دستورالعمل ارائه می دهد. بنابراین ممکن است از دانش آموزان خواسته شود که بنشینند، بایستند، به ساعت اشاره کنند یا تا جلوی کلاس راه بروند.

با پیشرفت دانش‌آموزان، چنین دستورالعمل‌هایی از جمله عناصر اضافی برای درک زبان، از جمله قیدها (مثلاً سریع صحبت کردن)، صفت‌ها (مثلاً جامپر قرمز خود را بپوشید) و حروف اضافه (مثلاً جلوی معلم بایستید) جزئیات بیشتری پیدا می‌کنند.

9- The Silent Way

شاید تصور کلاس زبانی که معلم در آن چیز زیادی نمی گوید، سخت باشد، اما این اصل در قلب این رویکرد است. مانند CLL بالا، این رویکرد عمداً تمرکز را از تدریس معلم به یادگیری دانش‌آموز تغییر می‌دهد. بدیهی است که راه خاموش از سکوت به عنوان ابزار آموزشی استفاده می کند. 

این دانش آموزان را تشویق می کند تا مستقل تر باشند و زبان مقصد را برای خود کشف کنند. معلمان باید از وسیع ترین طیف ممکن از حرکات و حالات چهره برای برقراری ارتباط استفاده کنند. Props نیز ممکن است مفید باشد و البته، مطمئن شوید که ابتدا کل فرآیند را برای کلاس توضیح داده اید!

10- The Natural approach

طرفداران این رویکرد و استراتژی‌های جدید آموزش زبان آن را به عنوان تشخیص و برجسته کردن تفاوت بین یادگیری و فراگیری زبان توصیف می کنند. برای آنها، یادگیری یک زبان به ساختار، کتاب های درسی، منابع و به خاطر سپردن قواعد گرامر یا فهرست واژگان نیاز دارد. در حالی که فراگیری زبان فقط به معلمان نیاز دارد تا محیطی ایجاد کنند که دانش آموزان را در تکرار، تصحیح و یادآوری زبان مقصد غوطه ور کند.

معلمان که در درجه اول برای استفاده با زبان آموزان مبتدی در نظر گرفته شده اند، بر ورودی جالب و قابل درک (CI) تاکید می کنند و موقعیت های کم اضطراب را ایجاد می کنند. بنابراین، رویکردهای طبیعی که در ارائه درس ها صورت می گیرد باعث می شود تا بتوان بر درک پیام ها تمرکز داشت و با کمترین خطا، آگاهانه قواعد دستور زبان را آموخت.

10  بهترین استراتژی آموزش زبان

آیا مهم است که چه زبانی را تدریس می کنید؟

در حالی که استراتژی‌های جدید آموزش زبان و اصول اصلی آموزش موثر زبان برای آموزش هر زبان مدرن، از جمله انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی یا ماندارین اعمال می‌شود، ممکن است بسته به زبان خاصی که تدریس می‌شود، تفاوت‌هایی در تأکید یا رویکرد وجود داشته باشد. با این حال، این تفاوت ها به طور کلی جزئی هستند، و موثرترین روش های تدریس را می توان با هر زبانی سازگار کرد.

به عنوان مثال، آموزش زبان ارتباطی (CLT)، آموزش زبان مبتنی بر وظیفه (TBLT) و یادگیری یکپارچه محتوا و زبان (CLIL) همگی برای آموزش هر زبانی بسیار موثر هستند. این روش‌ها ارتباط معتبر، وظایف معنادار، و یادگیری متنی را که برای کسب موفقیت آمیز زبان بدون توجه به زبان مقصد ضروری هستند، اولویت می‌دهند.

با این حال، جنبه های خاصی از یک زبان ممکن است به توجه یا تمرکز خاص تری نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، زبان انگلیسی در مقایسه با برخی از زبان‌های دیگر، واج‌شناسی پیچیده‌تر و واژگان بزرگ‌تری دارد، که ممکن است نیاز به تأکید بیشتری بر تلفظ و ساخت واژگان داشته باشد. اسپانیایی و فرانسوی دارای جنسیت دستوری و صرف فعل بیشتری نسبت به انگلیسی هستند که ممکن است نیاز به رویکرد ساختارمندتری برای آموزش گرامر داشته باشد.

 
 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد